Coaching giver handlekraft
Coaching giver handlekraft, styrker den daglige præstation og skaber indsigt til at løse aktuelle udfordringer. Men et coachingforløb giver også selvindsigt og refleksion på et dybere plan, som ofte er nedprioriteret i en travl hverdag. Et målrettet coaching-setup øger dermed både trivsel og performance på tværs af organisationen – og udvikler jeres forretning.
Nedenfor er coaching forløb delt op i hhv. Ledelsescoaching og Medarbejdercoaching – men disse kan også kombineres efter jeres behov samt der kan tilbydes teamcoaching.
Ledelsescoaching
Ledercoaching er for alle ledere. Både dig som har mange års erfaring og dig som er ny leder.
Ledercoaching giver dig nye perspektiver og klarhed over dine grundlæggende værdier, så du kan opnå bedre resultater i lederrollen. Du får hjælp til at udvikle dine generelle lederkompetencer og mulighed for at bryde med fastlåste mønstre.
Som leder står du ofte overfor udfordringer, som du på grund af din position ikke har mulighed for at drøfte med andre. Derfor kan det være fordelagtigt med et coachingforløb, hvor du kan drøfte dine problemstillinger med en professionel sparringspartner.
Der kan være mange forskellige årsager til at søge coaching, men oftest er der et ønske om, at noget skal være anderledes og bedre.
Det du får – og det jeg har hjulpet andre med
- Sparring på professionelle- og personlige problematikker på arbejdspladsen
- Styrket din evne til at takle udfordringer
- Hjælp til styrke din personlige udvikling til at styrke dit lederskab
- Boostet din motivation og mening i dit arbejdsliv
- At få større indsigt i deres styrker samt udfordringer som leder
- Ledelsesmetoder så de blev bedre til at skabe resultater
- Fremme egen arbejdsglæde og overskud
- Tydeligere kommunikation som forhindrer, at deres medarbejdere misforstår deres budskaber
Et eksempel på et ledelsescoachingsforløb
1.
Møde
Her afstemmes forventninger.
Kan godt foregå online.
2.
Et værdifuldt værktøj
2a) En berigelse for forløbet, er at anvende en personprofil (dette er dog valgfrit).
2b) Tilbagemelding på personprofil (1 time)
3.
Ledersparring (opstart)
Første ledersparring varer 1-1½ time.
Kan foregå fysisk eller online.
4.
Ledersparring
Der aftales fra gang til gang, hvornår næste sparring skal foregå samt indhold.
5.
Afslutning
Ledersparring afsluttes, når der ikke er brug for mere hjælp.
Medarbejdercoaching
Har du en eller flere medarbejdere som vil have gavn af en medarbejdercoaching samtale?
Det kan være at behovet er blevet synligt, efter vi har arbejdet med en APV/trivselsanalyse, personprofil eller udviklingsforløb hos jer. Der kan også være samarbejdsvanskeligheder eller mistrivsel, som medarbejderen og I kan være kørt fast i.
For den enkelte medarbejder kan en samtale med en anden person, end ens leder, også være nyttigt. Der kan snakkes om dilemmaer/udfordringer på en anden måde, og nye vinkler kan skabe værdifulde løsninger.
Det får du
- Afklaring på udfordringer og dilemmaer i hverdagens praksis
- Forebyggelse og håndtering af konflikter på jobbet
- Nye perspektiver til at se nye muligheder i en oplevet fastlåst situation
- Selvindsigt til at bryde fastlåste uhensigtsmæssige tanke og adfærdsmønstre
- Mulighed for at udvikle kompetencer på det sociale eller personlige område
- Hjælp til at blive den bedste udgave af sig selv
Et eksempel på et medarbejdercoachingsforløb
1.
Forventnings- afstemning
Efter aftale og accept med medarbejderen laves en forventningsafstemning.
Kan godt foregå online.
2.
Medarbejdersparring (opstart)
Første sparring varer 1-1½ time.
Jeg har tavshedspligt.
Kan foregå fysisk eller online.
3.
Medarbejdersparring
Der aftales fra gang til gang, hvornår næste sparring skal foregå samt indhold.
Efter behov og aftale med medarbejderen briefes den pågældende leder ift. status.
4.
Ledersparring
Når medarbejderen ikke ønsker at have flere samtaler, afsluttes
forløbet i samråd med den pågældende leder.
Det siger andre
Anita er med sin professionalisme, erfaring og fantastiske humør en loyal og troværdig coach og “sparringspartner. Anita gav mig energi til at se muligheder og nye løsninger og min motivation og indsats blev klart øget. Store udfordringer blev vendt til små projekter.”
Betina Borg, afdelingsleder Gårdhave