Hvem skal lave APV?
Alle virksomheder, der har ansatte skal minimum hver tredje år udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV).
Det er virksomhedsledelsens ansvar at det sker!
Hvordan laver man en APV?
Det kommer an på, hvad I gerne vil bruge sådan en APV til, hvordan jeres virksomhed er skruet sammen og hvilke andre omstændigheder der gør sig gældende for netop jeres situation.
Der er ikke nogle krav om, hvordan man skal udarbejde en APV. Til gengæld er der krav om, at:
- resultatet skal være skriftligt
- processen skal inddrage medarbejdere
- sygefravær skal inddrages som en del af arbejdet med at vurdere arbejdsmiljøet
- arbejdsmiljøproblemer skal prioriteres og
- der skal laves handlingsplaner til at forbedre eventuelle problemer.
Derudover er det op til jer, hvordan I vil løse opgaven!
To tilgange til APV
Hos Et Bæredygtigt Arbejdsliv tilbydes der to tilgange til at udarbejde en APV som samtidig kombineres med en trivselsmåling således at der sikres en helhedsorienteret tilgang, hvor der både tages stilling til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø såvel til den mental sundhed herunder, hvad der giver værdi og energi i hverdag.
I begge tilgange er der fokus på samskabelse og nyttige handlinger videre frem til at understøtte trivslen gennem åben dialog, hvor det handler om at alle har et fælles ansvar for at bidrage til trivslen, det er ikke kun en ledelsesmæssig opgave. Der arbejdes med andre ord sideløbende med mindsettet, at vi ikke har krav på at få trivsel leveret – vi har pligt til at bidrage til fælles trivsel.
Tilsammen sikre kombinationen af APV og Trivselsmåling værdifuld viden i arbejdet med udvikling af den ”sunde” organisation.
APV MED TRIVSELSMÅLING GENNEM SURVEY
Denne tilgang er baseret på en APV og Trivsels-kortlægning bestående af en spørgeskemaundersøgelse, hvor der forinden vil blive indhentet viden fra jeres sygefraværsstatistikker.
Sådan gør jeg:
APV med Trivselsmåling er ikke blot en vurdering af arbejdsmiljøet og den generelle trivsel, men en proces som består af 6 forskellige faser:
- Dataindsamling bestående af identifikation af og kortlægning af risici
- Inddragelse af sygefraværsstatistik
- Analyse af arbejdsmiljø der indeholder beskrivelse og vurdering
- Dialogisk opfølgning på analysen sammen med deltagerne i undersøgelsen
- Prioritering af indsatsområder og handleplan
- Opfølgning på handleplan
Ud over dataindsamling og udarbejdelse af en analyse over arbejdsmiljøet tilbyder Et Bæredygtigt Arbejdsliv desuden professionel hjælp til prioritering af indsatsområder og udarbejdelse af handleplan. Afslutningsvis følges der op på handleplanen og forløbet evalueres.
APV MED TRIVSELSMÅLING GENNEM DIALOG
Denne tilgang henvender sig primært til mindre virksomheder der gerne vil bruge sin APV kombineret med trivselsmåling til en strategisk udvikling af arbejdsliv.
Hos Et Bæredygtigt Arbejdsliv tilbydes der en dialogbaseret arbejdspladsvurdering. Arbejdet tager udgangspunkt i en evidensbaseret og effektiv metode, udviklet af Det Nationale Forskninigscenter for Arbejdsmiljø (NFA) som tilpasses din virksomhedsform og behov.
Sådan gør jeg:
Processen med at anvende en dialogbaseret APV med Trivselsmåling består af 4 faser:
- Afdækning af behov og ressourcer sammen med ledelse og medarbejderrepræsentanter, hvor sygefraværsstatistikker inkluderes.
- Dialogisk Workshop (af 3 timer): Kortlægning af arbejdsmiljø og udvikling af ideer til løsning af de arbejdsmiljømæssige udfordringer og ideer til at fastholde de positive forhold ved arbejdsmiljøet.
- Prioritering af indsatsområder og handleplan
- Opfølgning på handleplan
I den dialogbaseret metode diskuterer medarbejdere og ledelse sammen de arbejdsmiljøudfordringer under den fælles workshop. Fordelen ved at vælge dialogvejen er, at den skaber større engagement og medejerskab.
Efter afvikling af Dialogisk Workshop tilbyder Et Bæredygtigt Arbejdsliv professionel hjælp til at efterbehandle inputsene og udarbejde handleplan således, at jeres virksomhed let og overskueligt kan implementere prioriterede indsatsområder. Afslutningsvis følges der op på handleplanen og forløbet evalueres.
Det får I
- Professionel rådgivning om, hvordan I bedst muligt får afdækket arbejdsmiljøet
- Ekspertviden om, hvordan I kan få endnu mere ud af en APV med trivselsmåling
- Evidensbaseret metode
- Indsigt i arbejdspladsens styrker og svagheder
- Åben dialog, hvor trivsel bliver et fælle ansvar og anliggende
- Rådgivning om, hvordan I får skabt de nødvendige forbedringer i netop jeres arbejdsmiljø samt får fasthold de implementeret indsatsområder
Prisoversigt på APV med Trivselsmåling
APV MED TRIVSELSMÅLING GENNEM SURVEY – KR. 26.500,- EKSKL. MOMS
Følgende er inkluderet i prisen:
- Opstartssamtale
- Inddragelse og analyse af sygefraværsstatistik
- Kortlægning af arbejdsmiljø
- Analyserapport over arbejdsmiljøet
- Opfølgning på de ansattes deltagelse i undersøgelsen
- Priotitering af indsatsområder
- Uarbejdelse af handleplan
- Opfølgning på handleplan
- Evaluering af forløb
APV MED TRIVSELSMÅLING GENNEM DIALOG – KR. 16.500,- EKSKL. MOMS
Følgende er inkluderet i prisen:
- Opstartssamtale
- Ïnddragelse og analyse af sygefraværsstatistik
- Planlægning og facilitering af Dialogisk Workshop
- Prioritering af indsatsområder
- Udarbejdelse af handleplan
- Opfølgning på handleplan
- Evaluering af forløb